Wat te regelen bij overlijden?
Wanneer een van je dierbaren overlijdt, dan komt er veel op je af. In zo’n moeilijke periode kan het lastig zijn om het hoofd erbij te houden. Juist dan kan het hebben van een praktische checklist je veel houvast bieden. Zo weet je wat te doen bij een overlijden.
Wat te doen na een overlijden?
Wat je vooraf kunt regelen, wordt al besproken tijdens de voorregeling. Maar direct na een sterfgeval zijn er ook bepaalde zaken om aan te denken. De checklist hieronder geeft je een goede indruk van wat er op je afkomt. Livestro Uitvaartzorg ondersteunt je graag bij het regelproces.
Wie moet je bellen na een overlijden?
Na een overlijden wil je uiteraard je naasten op de hoogte stellen van de situatie, maar er zijn ook wettelijke instanties die je moet informeren. Aan wie je een overlijden direct moet doorgeven zie je in de lijst hieronder.
Meteen regelen bij overlijden – checklist:
- Arts bellen: bij overlijden in een ziekenhuis of zorgcentrum wordt dit al vaak gedaan door het verzorgend personeel.
- Livestro Uitvaartzorg bellen: 06 11 11 14 56. We zijn 24/7 bereikbaar, ongeacht waar je verzekerd bent.
Wat kun je vast klaarleggen en opzoeken?
Nadat je contact hebt opgenomen met Livestro Uitvaartzorg kun je alvast items klaarleggen en bepaalde gegevens bij elkaar zoeken. Kort na het overlijden kun je alvast de onderstaande zaken regelen zodat we het uitvaartproces verder in gang kunnen zetten.
Alvast klaarleggen en/of opzoeken - checklist:
- Kleding: waarin mag de overledene worden opgebaard?
- Persoonsverificatie: paspoort of identiteitsbewijs, eventueel trouwboekje.
- Uitvaartwensen: kijk of je een testament, wilsbeschikking of laatste wensenboekje kan vinden waarin de uitvaartwensen beschreven staan.
- Polis(sen): van eventuele uitvaartverzekering(en). Wij kunnen je altijd helpen, ongeacht bij waar je verzekerd bent voor de uitvaart!
- Adreslijst (optioneel): voor het versturen van rouwkaarten. Wij kunnen samen met jou de rouwkaarten maken, zodat deze zo snel mogelijk worden verstuurd.
In de eerste week/weken regelen:
Aangifte van overlijden
Doe aangifte van overlijden in de gemeente van overlijden. De gemeente zal dit dan doorgeven aan andere overheidsinstanties, zoals de SVB, het UWV en de Belastingdienst. Meestal doen wij deze aangifte voor u, maar u mag dit natuurlijk ook zelf doen. Hiervoor heeft u de A en B verklaring nodig die de schouwarts u geeft na het overlijden.
Pensioenverzekering
Deze krijgt automatisch bericht nadat je de gemeente hebt ingelicht. Je kunt natuurlijk ook zelf contact opnemen met de pensioenuitvoerder.
Banken en verzekeraars
Licht de huur- of hypotheekverstrekker en (financiële) instanties in om contracten te beëindigen of aan te passen. Denk ook aan het opzeggen van abonnementen of goede doelen en automatische incasso’s. Wij hebben een opzegservice die u hierbij kan helpen. Vraag de uitvaartleider hiernaar.
Werkgever
Meld het overlijden aan de werkgever. Deze moet de partner of de kinderen een maandsalaris uitkeren dat gelijk is aan een maandsalaris. Dit bedrag is bedoeld als tegemoetkoming in de kosten van het overlijden.
Kenteken auto
Als de overledene een auto had, dan moet de erfgename het kenteken binnen 5 weken hebben overgeschreven. Alleen zo krijgt je een vrijwaringsbewijs. Ditzelfde geld voor de verzekering. Houdt er rekening mee dat als de verzekering op naam van de overledene staat, de verzekering mogelijk niet de schade vergoedt als wel nog met de auto wordt gereden na het overlijden. Dus check dit voordat u weer in de auto stapt om zo onnodige en extreem hoge kosten te voorkomen.
Social media
Laat de profielen verwijderen of omzetten tot een herdenkingsaccount. Bij sommige platforms heeft de overledene zelf kunnen instellen wat er na zijn/haar overlijden met het account gebeurt. Mocht u hier vast lopen, bieden wij ook een gratis service aan die u hierbij verder kan helpen.
Wat gaan wij met je o.a. bespreken in ons eerste gesprek?
In het regelgesprek worden er vooraf al veel knopen doorgehakt en keuzes gemaakt. Op het moment dat er dan een sterfgeval is, weet je dan al voor een groot deel hoe de uitvaart er concreet uit komt te zien. Door alle regelingen duidelijk op een rij te hebben, ben je beter voorbereid waardoor je meer rust ervaart.
Deze zaken komen bijvoorbeeld aan bod:
- Laatste verzorging: verzorgt Livestro Uitvaartzorg dit of wil je ook graag meehelpen?
- Locatie van opbaring: waar vindt dit plaats? Thuis in bed of in een kist of op een opbaarplank (wat voor kist of lijkwade) of in een uitvaartcentrum?
- Begrafenis of crematie: we kijken met aandacht naar de wensen van de overledene, bespreken met jou de mogelijkheden en daarna regelen wij de begrafenis of crematie.
- Rouwkaarten: we beginnen met het ontwerpen van de rouwkaart en de tekst. Dit doen we in samenspraak met jou.
Veelgestelde vragen
Wat moet je regelen bij een overlijden?
Na een sterfgeval kun je alvast nadenken over de wijze van opbaring en de kleding uitzoeken. Ook is het aan te raden om een paspoort/ID-bewijs, polissen en adressenlijsten te verzamelen voor een vlotte afhandeling.
Wie moet ik bellen als iemand ’s nachts komt te overlijden?
Informeer direct de arts via de spoedlijn. Neem ook direct telefonisch contact op met de uitvaartondernemer. Livestro Uitvaartzorg is 24/7 bereikbaar en staat dus dag en nacht voor je klaar.